2017-11-20 09:15:15 | Kategori: artikel

Foto: Jan Sand

Cykelstien på A26 trækker stadig ud
- men skiltet får lov at komme op

Beboerne på rute A26 mellem Harre og Nautrupvej venter stadig på en cykelsti. Efter flere års tovtrækkerier foreligger der stadig ikke en løsning på situationen, men den lokale ildsjæl John E. Pedersen giver ikke sådan op.
Ansporet af beboernes nærmest nærdødsoplevelser på ruten, har han løbende haft fat i Vejdirektoratet, transportministre og transportordførere gennem årene.
- Mange er blevet skubbet ud i grøften af vindpust fra en lastbil. At der ikke sker flere ulykker på vejen, er ganske enkelt fordi folk ikke tør cykle på den. Bilisterne og lastbilerne må køre ud til den stiplede linje, og nogle steder er der kun 12-14 cm på den anden side af den. Det er altså ikke meget plads til cyklisterne, siger John E. Pedersen.

51 uheld på strækningen
Skive Kommune oplyser, at der er sket 51 politiregistrerede trafikuheld på strækningen på Brovej mellem underføringen ved Harrevigvej og underføringen ved Vilevej. To af uheldene var med dødelig udgang og 17 kom alvorligt til skade. Tallene er afstemt med Vejdirektoratet, der er ansvarlig for ruten, så det er officielle tal.
- Der er ingen tvivl om, at strækningen er trafikfarlig, specielt for lette trafikanter, siger teamleader i Teknisk Forvaltning, Henrik Hjorth, som kommentar til de officielle tal.
De uofficielle tal kommer fra dem, som bor ved strækningen.
For eksempel Johanne Dalgaard Sejersen der bor på Brovej. Tilbage i 2002 blev hendes datter påkørt bagfra, da hun skulle svinge til venstre. Nogle måneder senere var turen så kommet til sønnen, og hun har selv været tæt på at blive påkørt, når der skulle drejes ind til huset fra den trafikerede vej.

Bedste politikervis
To gange har hun haft Vejdirektoratet ude og se på strækningen, i håbet om at de ville erklære den for så farlig, at der skulle ske et indgreb af hensyn til sikkerheden. I stedet er det blevet tilladt at køre 90 km/t.
Politikeren, der iværksatte det, var trafikordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, og selvom han har været på besøg, beset strækningen og sagde alle de rigtige ting, så har det ikke imponeret beboeren på Brovej.
- Han har på bedste politikervis, med den rigtige diskurs, melet sin egen kage, uden at der er sket noget som helst, siger Johanne Dalgaard Sejersen.
Hun er frustreret, men er også klar over, at en transportordfører ikke kan tage en beslutning. Det er Vejdirektoratet, og dermed den til enhver tid siddende trafikminister, der kan få noget til at ske i enkeltstående tilfælde.

Føles farligt
I et brev fra den 25. september 2017 skriver transportminister Ole Birk Olesen, at han er opmærksom på, at forholdene for cyklisterne på strækningen er dårlige, og at det kan føles farligt at cykle der. Der står videre, at Vejdirektoratet vurderer, at den rigtige løsning på strækningen er en dobbeltrettet cykelsti på den nordlige side af vejen, og at løsningen er afklaret med Skive Kommune.
Nu er Kristian Pihl Lorentzen så kommet på besøg igen for at bese trafikforholdene. Han kan godt forstå folks frustration, men kan ikke påvirke udviklingen direkte.
- Det er min partifælle Karsten Villadsen, der har inviteret mig, og jeg har på fornemmelsen at virksomhederne, vi skal besøge, vil fortælle mig, at der er brug for bedre vejforbindelser, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Vejen skal opgraderes
Han medgiver, at Rute A26 trænger til en opgradering, fordi den er livsnerven til det nordvestlige Jylland, men vil ikke lægge sig fast på en konkret mulig løsning.
- Jeg udtaler mig på Venstres vegne, men regeringen har da også fokus på Rute A26. Det er forbindelsen til motorvejsnetværket, og de vigtige veje skal have en ordentlig standard, for at landet hænger sammen, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Det løser bare ikke problemet med en cykelsti, at vejen skal opgraderes. Men ifølge Venstres trafikpolitiske ordfører er der lange udsigter til at få lavet en parallel cykelsti mellem Harre og Nautrupvej.
- Der er nogle sikkerhedsmæssige udfordringer med den cykelsti. De kan ikke løses, før der kommer en ny cykelpulje, og det bliver sandsynligvis først i 2019. Det er meget sjældent man tager et enkelt projekt, så jeg vil ikke foregøgle nogen, at der lige pludselig kommer en cykelsti dumpende. Derimod træder en ny bekendtgørelse i kraft fra januar 2018, så der må skiltes ind til butikker i Harre, et punkt som også har været oppe at vende, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Vil have det på skrift
Tilbage i Salling sidder borgerne med frygten for, at der endnu engang sker en alvorlig ulykke på strækningen, eller værre endnu, at nogen mister livet. Og John E. Pedersen er stadig skeptisk.
- Jeg vil nok gerne bede om at få det skriftligt, både for skiltet og om cykelstien. Der må have været sat penge af før, dengang vejprojektet blev fuldført. Der blev det lovet både af Bent Hansen og Vejdirektoratet, at der kom en parrallelvej eller cykelsti, og det var grunden til, at nogle jordejere fik at vide det ikke kunne betale sig at dræne deres jord, fordi den skulle eksproprieres. Alle de løfter om cykelsti er så blevet brudt men de er så blevet brugt andetsteds, og de penge må vi da kunne få tilbage. Det er jo sådan, at der er blevet lovet så mange ting igennem årene, som er blevet syltet, så jeg vil se, der sker noget, før jeg tror på det, siger John E. Pedersen.
 

Der er endnu ingen kommentar til dette indlæg, bliv den første til at skrive en kommentar.

Navn: *

E-mail: *

( bliver ikke vist )

Hjemmeside:

( husk http:// )

Kommentar: *

Følg med i dette indlæg via RSS eller ATOM


Du kan downloade en APP til din telefon/tablet, så fungerer det optimalt
når du skal læse avisen online til
Iphone og Android