2017-07-11 10:55:31 | Kategori: artikel

Få el på cyklen og tag den til arbejde


Salget af elcykler stiger i hele landet. Også hos Fri Bikeshop i Skive, hvor de sælger mange af de mindre anstrengende cykler til Salling. Ifølge cykelhandler Kjeld Jeppesen er tiden, hvor rugbrødsmotoren var eneste drivkraft til cyklen, for længst forbi. Salget er elcykler er eksploderet de seneste år i takt med højere cykelkvalitet og større brugsværdi. Og så har folk nok også vænnet sig til dem.
- Det er jo blevet lidt populært. Folk ser også flere og flere på en elcykel. Selvom det nok startede i de store byer, hvor folk ikke kunne finde en parkeringsplads og ikke ville komme svedige på arbejde, hvis de tog en almindelig cykel, så er det ved at vinde indpas. Også her i Skive. Man kommer frem til arbejde uden at svede for meget, den er nem at parkere uden at skulle betale for det og så er den meget billigere end at købe bil nummer to, siger Kjeld Jeppesen.
Han sælger især mange til yngre kvinder, der bruger elcyklen som et reelt alternativ til motorkøretøjer. En familie investerer måske i en elcykel i stedet for bil nummer to, og som noget nyt ser cykelhandleren, at mange mænd er begyndt at kigge på eldrevne cykler.
Ifølge cykelhandleren er fem til otte kilometer den maksimale cykelafstand for mange, hvis de bruger en traditionel cykel. Med en elcykel er den grænse betydeligt højere, og det giver flere udnyttelsesmuligheder ved eksempelvis pendling og indkøb.
Folk vender sig til dem
- En elcykel er også beregnet til en som bor i Roslev og arbejder i Glyngøre, og med de mange cykelstier der efterhånden er, kan man lynhurtigt komme afsted på sådan en cykel. Man kan sagtens køre både 100 og 150 kilometer på en opladning, afhængigt af vind og vejr. Og, hvis det er en dame på 60 kilo, holder batterriet nok lidt længere, end hvis det er en mand på 120 kilo, siger Kjeld Jeppesen.
Han kan fortælle, at hjemmehælpere og postbude er begyndt at bruge elcykler. Hjemmehjælperen snupper en elcykel på for eksempel Rødding eller Balling plejehjem, og så kører hun sin runde på den. Det, mener Kjeld Jeppesen, er et godt eksempel på, at elcyklerne kommer mere og mere frem.
- Og, der er ingen tvivl om, at folk nok skal vende sig til dem. Vi sælger generelt dyrere cykler, og det betyder, at cyklisterne får et betydeligt bedre produkt. Prisen er rimelig konstant på elcykler, men til gengæld sikrer den teknologiske udvikling, at produktet i dag er meget bedre end for blot få år siden, siger Kjeld Jeppesen. At folk er villige til at betale for produkterne i den dyrere ende er medvirkende til, at køberne ofte vil have en servieaftale med i købet. Et meget fornuftigt valg ifølge cykelforhandleren, fordi elcyklen skal plejes ligeså meget som en bil.
– Når man har brugt adskillige tusinde kroner, ser man ofte en større værdi i en serviceaftale. Især i de tilfælde, hvor cyklen erstatter bil nummer to, er det vigtigt med et driftssikkert transportmiddel, og at cyklisten løbende rådgives bedst muligt, siger Kjeld Jeppesen.
De traditionelle cykeldele holder ifølge Kjeld Jeppesen i mange år, men batteriet er udsat, og derfor skal det plejes. Eksempelvis ved månedligt at lade det uafbrudt i 24 timer for at stimulere battericellerne.

Der er endnu ingen kommentar til dette indlæg, bliv den første til at skrive en kommentar.

Navn: *

E-mail: *

( bliver ikke vist )

Hjemmeside:

( husk http:// )

Kommentar: *

Følg med i dette indlæg via RSS eller ATOM



Du kan downloade en APP til din telefon/tablet, så fungerer det optimalt
når du skal læse avisen online til
Iphone og Android