2021-01-05 08:27:28 | Kategori: artikel

Masser af støtte til cykelsti på Brovej



Siden John E. Pedersen fra Harre begyndte at indsamle støtteerklæringer fra lokalområdet, er det nærmest væltet ind med opbakningen til en kommende cykelsti mellem Harre og Nautrup Bakke.

Lokalt er strækningen kendt som Dødsruten, hvor cyklister færdes på Rute 26/Brovej, og de seneste mere end 45 år har borgerne ønsket bedre forhold. I forbindelse med, at regeringen har besluttet at bruge 520 millioner kroner på cykelstier i Danmark, er strækningen blandt de projekterede, som de folkevalgte skal vælge imellem, og derfor arbejdes der lige nu i kulissen for at skabe opmærksomhed omkring vejen. Blandt andet indsamles der støtteerklæringer fra virksomheder, foreninger og borgere, og det er planen at sende disse samlet til folketingets partiers transportordfører forud for, at politikerne skal beslutte, om der skal bruges penge på en cykelsti ved Rute 26.


Udover flere lokale borgere, der bor i området, har flere foreninger også udtrykt deres støtte. Det gælder blandt andre Hjerk-Harre Menighedsråd, Foreningen Hjerk og Harre Forsamlingshuse og Skiveafdelingen af Dansk Cyklistforbund. Destination Limfjorden har også varslet sin støtte til projektet.


Peter Toft, der ejer Toft Care i Harre har også sendt en støtteerklæring. Direktøren har drevet Toft Care i 15 år, og han oplever, at problemerne på Rute 26 spiller ind på virksomhedens mulighed for at skaffe nye ansatte.


"Jeg har oplevet, at det til stadighed bliver svære og svære at rekruttere medarbejdere fra lokalmiljøet, da busforbindelserne til og fra Harre er minimale, og man dermed er overladt til egen transportmulighed i form af bil eller cykel. Der er ikke etableret mulighed for sikkert at kunne transportere sig med cykel til Harre, hvad enten det er via Rute 26 eller Rute 591/Sallingsundvej. I takt med at min virksomhed vokser, så vil der også blive mere tung trafik til Harre via primært Rute 26, og gennem Harre by, hvilket kun gør adkomsten mere farlig," skriver Peter Toft blandt andet i erklæringen.


Han tilføjer, at især unge familier med mindre børn vil fravælge at bosætte sig i Harre, da skolerne i henholdsvis Glyngøre og Roslev vil kræve skolebus, og cykelmuligheden ikke er til stede.


"Altså er rekrutteringsgrundlaget for min virksomhed begrænset til personer med egen bil, som er villige til at pendle til Harre. Hvis man vil erhvervslivet i Roslev/Harre/Glyngøre, vil en etablering af cykelsti på Rute 26 muliggøre rekruttering fra nabobyerne, samt gøre det mere attraktivt for børnefamilier at bosætte sig i for eksempel Harre, hvormed rekrutteringen også kan ske lokalt i Harre til gavn for fremtidsperspektiverne for byen generel," skriver Peter Toft.


Også Skive Kommune har skrevet til transportminister Benny Engelbrecht og tilbudt at lave vejen - endda billigere og hurtigere end staten. Arbejdet kræver, at staten tildeler kommunen 10 millioner kroner fra puljen til cykelstier. Herefter kan en cykelsti være klar allerede i år.

Der er endnu ingen kommentar til dette indlæg, bliv den første til at skrive en kommentar.

Navn: *

E-mail: *

( bliver ikke vist )

Hjemmeside:

( husk http:// )

Kommentar: *

Følg med i dette indlæg via RSS eller ATOM

Persondatapolitik

 

Du kan downloade en APP til din telefon/tablet, så fungerer det optimalt
når du skal læse avisen online
Appen fåes til både
Iphone og Android