2020-01-07 08:26:50 | Kategori: artikel

 

Ekspert advarer:

Lad være med at sidde med hænderne i skødet

En negativ udvikling kan vendes ved at detailhandelen går i aktion i tide, mener Bruno Christensen.

Tomme butikslokaler er et landsdækkende fænomen, og heller ikke lokalt kan detailhandelen bryste sig at at tingene ser markant anderledes ud. Aldrig før har der ved et årsskifte været så mange tomme butikslokaler, som tilfældet er ved indgangen til 2020, forklarer Bruno Christensen, og påpeger, at udviklingen er den samme overalt i Danmark. Han driver firmaet Detailhandels Promotion i Risskov ved Århus, og han har hele 61 års erfaringer i arbejdet med detailhandel og salg. Bruno Christensen anses således for at være en af Danmarks mest erfarne og indsigtsfulde ekspert i spørgsmål relateret til detailhandel og forbrug. I 2009 blev han blandt andet optaget i Kraks Blå Bog 2009 for sin indsats for udviklingen og fremme af dansk detailhandel, og siden 1977 har han forfatter til 22 bøger om salg, markedsføring og personlig udvikling.

Bruno Christensen er klar i mælet, når Salling Avis spørger ham, hvad der skal til for at vende den negative udvikling inden for detailhandelen i Danmark. Kodeordet er handling, forklarer han.

Der hvor butikkerne skal sætte ind først, er på at skabe en oplevelse for kunden.

- Detaillisterne må selv tage ansvar for at ændre den kedelige udvikling, hvilket ikke sker ved at sidde med hænderne i skødet og begræde, at verden ændrer sig, men derimod ved at skabe den fornyelse, der atter gør et besøg i byens butikker til en mindeværdig oplevelse. Ansvaret for den enkelte butiks udvikling kan ikke outsources, men tilfalder ledelsen. For kædebutikkerne er situationen den samme. Her bør man i ledelsen give den lokale butikschef frie hænder til at skabe service-oplevelser i verdensklasse, siger Bruno Christensen.

Desuden peger han på vigtigheden af, at en hel gade med butikker eller en hel landsby med butikker sørger for at løfte i flok. Fællesskabet giver nemlig kunderne en oplevelse af at ankomme til en gade eller landsby fuld af kultur.

- Kultur er vigtigere end strategi, hvilket betyder, at kulturen i en gade eller i byen er afgørende for hvor attraktiv og markant handelsbyen kan præsentere sig. De byer, hvor man ikke evner at skabe det stærke sammenhold, er dårligere stillet end de byer, hvor det modsatte er tilfældet. Der skal med andre ord tilvejebringes en kultur i byen, hvor hver eneste butik bidrager til fællesskabet såvel aktivitetsmæssigt som økonomisk. Kulturen skal først og fremmest være rettet mod vækst og service, siger Bruno Christensen.

Det betyder, at alle skal medvirke til at gøre gaden festlig, charmerende og mangfoldig, men også at alle i byen skal engagere sig i, at byen kommer til at fremstå som en attraktiv handelsby, der også er interessant for folk ude fra at besøge.

 

Kræver investeringer

Bruno Christensen påpeger, at det ikke er muligt at udvikle den attraktive handelsby, hvis man ikke er indstillet på at investere penge i de faktorer, der skaber den ønskede udvikling.

- Byen bliver ikke en mere attraktiv handelsby ved at man laver fælles-annoncer eller opsætter flagguirlander. Nøglen til at gøre den middelmådige handelsby til en vinderby går via et kulturløft, hvorved vindermentaliteten og sammenholdet udvikles hos alle, siger han.

Han opfordrer på den baggrund til, at byens detaillister til at holde et møde, hvor de finder fælles fodslaw og definerer, hvordan byens vindermentalitet skabes. 

- Blandt andet kan man spørge hinanden om, hvad de aktuelle udfordringerer, hvem er konkurrenterne, hvad bør vi gøre for at vinde, hvor begynder vi kampen og hvordan får vi alle gaderne med. Desuden bør man på sådan et møde snakke om, hvordan man skaber det nødvendige store engagement hos alle, lige som hver enkel detaillist bør tage stilling til, hvordan den enkelte butik, den enkelte ansatte, den enkelte leder og den enkelte borger i byen kan blive en af glædens ambassadører, siger Bruno Christensen.

Han opfordrer de lokale handelsstandsforeninger, Cityforeninger eller Erhvervsforeninger til at arrangere sådan et møde lokalt, lige som han samtidig opfordrer borgere og detailhandelen til at bakke op og deltage.

- Et sikkert symptom på at byens butiksliv ikke udnytter sine muligheder optimalt ses, når der indkaldes til møder. Fremmødet er kun mellem 25 – 30 procent af byens butikker. De resterende butikker er enten kædebutikker, hvor butiksledelsen ikke engagerer sig i byens udvikling, eller også er der tale om detaillister, der har opgivet at udvikle deres butikker. En bys ansvarlige foreningsledere bør ikke stiltiende acceptere denne udvikling, men sætte alle kræfter ind på, at genskabe lysten til at engagere sig i byens detailhandelsmæssige udvikling, siger Bruno Christensen.

Og det ER muligt for alle byer at gøre dette arbejde - hvis man vil, lyder det fra eksperten.

- Afmatning og opgivenhed KAN vendes til fremgang og viljestyrke. Alt hvad der kræves er et fælles værdisæt, der skabes i dialog med alle byens interessegrupper. Det er vigtigt for alle, at man erkender, at der skal investeres penge i projektet. Uden penge og engagement sker der ikke nogen udvikling i en by, siger Bruno Christensen.

Der er endnu ingen kommentar til dette indlæg, bliv den første til at skrive en kommentar.

Navn: *

E-mail: *

( bliver ikke vist )

Hjemmeside:

( husk http:// )

Kommentar: *

Følg med i dette indlæg via RSS eller ATOM

Persondatapolitik


Du kan downloade en APP til din telefon/tablet, så fungerer det optimalt
når du skal læse avisen online
Appen fåes til både
Iphone og Android